Afdingen op de grootste markt van Zuid Amerika - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Hannah Steen - WaarBenJij.nu Afdingen op de grootste markt van Zuid Amerika - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Hannah Steen - WaarBenJij.nu

Afdingen op de grootste markt van Zuid Amerika

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Hannah

20 Januari 2008 | Ecuador, Quito

Heey Iedereen,

Afgelopen week was redelijk rustig met Spaanse les etc, ik heb bij een andere bank geprobeerd te pinnen en gelukkig lukte dat! Dus dat probleem is ook opgelost!

Vrijdag ben ik met Riene, Thijs, Sophia en de 2 leraressen spaans naar de evenaar geweest! Eerst een bus reis van 2 uurtjes, en bij aankomst kregen we een rondleiding over de geschiedenis van Ecuador, een soort van openlucht museum, zag er mooi uit! Hier zag je echt van alles, hoe ze van doden mensen een heel mooi masker maakten, wat voor dieren er zoal rondliepen, hoe ze beesten schoten met pijlen, en in wat voor hutten ze leefden!
Daarna kwam de evenaar aan de beurt. Zo bizar! Onze gids had een bak met water waar die het water uit lied lopen door een putje. Midden op de evenaar ging het water echt recht door het putje naar beneden. Een meter van de evenaar af, ging het water links òm het putje om, en de andere kant van de evenaar dus rechtsom het putje in! Ook kwam het beruchte ´ei op een spijker´ verhaal weer. Moest je dus proberen om midden op de evenaar een ei op een spijker te zetten, helaaaaaaas mij lukte het niet, maar Sophia en de spaanse lerares lukte het wel! Als laatste was er nog de opdracht om met ogen dicht over de evenaar te lopen. Dat was ook zon aparte ervaring omdat je je benen helemaal vreemd voelt worden je hebt dus krachten van links, rechts en naar beneden. Niemand die dat dus langer dan 3 stapjes voel hield! Alle fotos van vrijdag komen zsm op mn foto site te staan!
Na deze leuke maar bloedhete dag, begonnen we aan de terugreis. Riene, Thijs en ik werden er halverwege uitgezet omdat we de bus naar Otavallo nodig hadden. Na een aantal minuten wachten en vragen aan andere mensen kwamen we erachter dat op die plek waar wij stonden helemaal geen bus naar Otavallo kwam, lekker! Wij een stukje lopen en een taxi aan gehouden die ons na heeeeeel veel uitleggen naar het busstation zou brengen. Van tevoren 5 dollar afgesproken, en meneer had de meter uitgezet. Bij aankomst was ineens de meter weer aan en kwam ie op 7, 34 dollar uit. Nou mooi niet, afspraak is afspraak en we zijn gewoon de taxi uitgestapt, dat kon ie niet zo waarderen, maar jah!!

Nog maar 1 voet uit de taxi en er werd meteen aan mn arm getrokken door iemand of ik naar Otavallo moest, uhm ja! maar wie ben jij?! Het bleek dus een of andere bus propper te zijn, die mensen moet lokken voor zijn bus! Toevallig dus dat we meteen de goeie te pakken hadden! Na een busreis van 2,5 uur kwamen we dan aan in Otavallo, een hostel uitgezocht, spulletjes neergelegd en ff de stad ingegaan daar. Eerst een jugo piña (heerlijk ananassapje!) gedronken met een burrito met wel heel veel bonen!:S.. vervolgens even een marktje opgelopen en ideeen opgedaan voor zaterdag (zaterdag is in Otavallo dus de grootste markt van zuid amerika die helemaal wordt gerund door ´veertjes´, uhm indianan!)
Omdat we niet helemaal vol zaten van de burrito gingen we nog even een eettentje binnen, waar we ons eerste biertje sinds aankomst in ecuador dronken. Natuurlijk kreeg ik na 3 slokken een ontzettende lachbui (van ALLL die alcohol) samen met thijs. Toen dit over was, besloten we naar ons Hostel te gaan en even lekker te kaarten en te hollands kwartetten (!!!!) Wilden we gaan beginnen, wisten we toch gewoon ineens niet meer wat precies de regels van kwartet waren?! Uiteindelijk hebben we er maar iets van gemaakt, en was t eigenlijk best leuk haha!
De volgende ochtend gingen we al vroeg naar de markt waar de veertjes (ff uitleg over waarom veertjes?! in de troly waren we aan het roddelen over indianen mensen, en bedachten ons toen dat ze het woord ´indiaan´ best eens konden verstaan, vandaar ´veertje´) rustig hun kraampjes stonden op te bouwen. Na een uurtje waren de veertjes goed op dreef en probeerden ze er echt alles aan te doen om je naar hun kraampje te krijgen! Eigenlijk hebben ze overal dezelfde spullen, alleen is het de kunst het zo goedkoop mogelijk te krijgen! Afdingen dus! We kwamen er achter dat je niet te duidelijk moet laten zien dat je iets heel mooi vind maar een beetje globaal moet vragen hoeveel het kost. Veertje:$10 dollar? ik:$6! Veertje:$9? Ik:$7! Niet? oke dan niet... (weglopen...) Veertje: oke oke voor $7 dollar mag je t hebben! En op die manier ging het de hele middag, helemaal leuk! En bespaarde echt een hoop geld! Al met al een super geslaagde middag en een met een hoop nieuwe aanwinsten haha! Bij aankomst in het hostel nog even gaan chillen in de hangmatten op het dakterras. Rond een uurtje of 6-7 vertrokken we weer richting de stad om iets te gaan eten. Bij een pizzeria gingen we naar binnen en bestelden we weer een jugo piña en pizza. Het restaurantje werd gerund door een moeder met haar zoon van een jaar of 15. Na onze bestelling te hebben doorgegeven ging de moeder de deur uit, en kwam 5 minuutjes later terug met een zwart zakje met ingredienten voor onze bestellen! Toen we eenmaal onze pizza hadden bestelden we ook nog 3 cervessa (bier!). Weer ging moeder de straat op en kwam terug met een zwart zakje met 3 flesjes erin, nou jah flesjes?! blijkbaar kennen ze in Ecuador niet echt de flesjes uit Nederland, maar krijg je gewoon meteen een liter fles bier! haha Alles bij elkaar een gezellig avondje met lekker vers eten! Vanochtend hebben we weer de bus gepakt naar Quito, (wederom 5 bus proppers om ons heen die ons allemaal een andere bus in proberen te lullen!).
Een gezellig weekendje dus met een hoop leuke belevenissen!

• 20 Januari 2008 - 21:41

Erik:

Haha, wat realext!

Voordat ik het wist had ik je hele verhaal alweer gelezen, dacht echt ow nu al weer afgelopen, jammer. Je vertelt het echt leuk!

Je maakt daar echt leuke dingen mee...

Kus Erik

• 20 Januari 2008 - 22:25

Vos:

Hey han,
    wat erik al schrijft, die verhalen die jij zo verteld, zijn echt leuk om te lezen. ik vind dat van de evenaar ook wel vet, lijkt me echt raar dat je daar niet eens op kan lopen :S...
    ik heb je foto's ook bekeken:D zijn echt leuk!
    en je heb ook een mooie broek, mooie kleurtjes:D
    spreek je snel weer!!

• 21 Januari 2008 - 08:33

Eef:

Geweldig han, een ei op de evenaar! Mooie foto's enne die veer is echt gaaf! Staat je goed iig!

Kus

• 21 Januari 2008 - 10:35

Joni:

Haha! Veertje.. Wat een leuke benaming voor indiaan!
    Ik vind je verhalen echt super leuk om te lezen en ben ook blij dat je het naar je zin hebt. Je zal er maar zitten en er blijkt niks te zijn :s Heel veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verhaal!

XX Joni

• 21 Januari 2008 - 15:29

Wilma:

Lieve hannah,

Wat een leuk verhaal van de evenaar. Lijkt mij inderdaad wel vreemd allemaal.
    Maar ik geloof dat ik me toch zorgen moet gaan maken, als je de spelregels van kwartet niet meer weet is er toch wat mis. (grapje) De foto van pijltjes schieten vind ik ook erg leuk.
    Veel plezier en op na het volgende avontuur.

liefs wilma

• 21 Januari 2008 - 18:05

Willeke:

Hee Han,

Op de evenaar, lachen man. Wordt je ook al lekker bruin daar? Ben benieuwd naar je volgende etappe van je reis. Ik ga trouwens hoogstwaarschijnlijk ook nog op vrijdag werken... lekker!

Kus Willeke

• 21 Januari 2008 - 18:40

Michiel:

Hee Hannah!

klinkt allemaal super goed daar. gaaf dat je het naar je zin hebt en dat je ons goed kunt vermaken met je verhalen!

x Michiel

• 21 Januari 2008 - 20:38

Edwin:

pijltjes schieten met blaaspijp !!! dat waren toch pigmeeen? vind het geweldig wat je allemaal mee maakt.
    bierjtes van 1 lt, dat bevalt mij ook.
    op de foto,s sta je met zonnebril en t-shirt.... je bent zelfs geteint, ben maar jaloers op je. groetjes vanuit het kille natte sombere niet zonnige holland. zie gauw uit naar je volgende brief. enne ben je al gewend aan het kussen? bij deze een kus van mij (smak) edwin

• 23 Januari 2008 - 08:25

Linda En Dave :

heey han,

leuk de foto\'s! die maken een verhaal altijd nog een stuk duidelijker!
    volgens mij heb je het ontzettend naar je zin! dat is ook de bedoeling! wij blijven je verhalen lezen! leuk om te volgen wat je allemaal aan het doen bent!

xx dave en linda

• 23 Januari 2008 - 18:30

Tante José:

hoi hannah,
    vandaag je site bezocht en in een ruk alles gelezen en de foto's bekeken, wat maak jij wat mee zeg,superleuk om te zien en te lezen.
    geniet ervan!!!!
    veel liefs (ome)Wim en (tante) José

• 23 Januari 2008 - 20:55

Corine:

Lieve Hannah,

Het lijkt wel alsof je indianenbloed hebt, staat je tof die kleurenbroek en veren op je hoofd! Geweldig dat het allemaal zo goed gaat en 't je verwachtingen overtreft. Prachtige foto's en met je verhalen is het net of we er een beetje bij zijn.

Liefs, Corine

• 24 Januari 2008 - 07:56

Patty:

Hoi Hannah,
    ik zit nu op mijn werk en wordt zonnig van al je verhalen en foto's. Ik kan er weer even tegen. Ben wel benieuwd of je wanneer je terug bent voor kan doen hoe je over de evenaar liep. We leggen dan wel een lijntje neer waar je overheen mag.
    Heb je nog iets geraakt met je pijltjes schieten? Veel plezier verder en ik wacht weer een volgend verhaal af. Kijk er al naar uit.
    Kus

Patty